tirsdag 20. juli 2010

5. dag gjennom Tsjekkia, ankomst Hollabrunn, Østerrike

Hva i all verden kan jeg skrive om Tsjekkia?  Fint lite egentlig, siden vi så akkurat like mye av Tsjekkia, som vi så av Danmark. Vi tok rett og slett motorveien ned gjennom hele landet og så i grunnen fint lite, bortsett fra en og annen bensinstasjon og noen mer eller mindre gamle slitne steder langs veien. Betongdekke som minnet om bølgeblekk å kjøre på. Tsjekkere som har stjålet både bil og bensin, tuting og en haug med "pussig kjøring", men det er en RASK måte å komme gjennom landet på. D1. Et sted underveis var det stakkars rådyr som så ut til å skulle krysse motorveien (3 filer i hver retning), men stod heldigvis utenfor veien da vi kjørte forbi.

Motorveien har bra veimerking, bare du vet hvor du skal. OBS - så du brått ikke havner på motorveien tilbake til Tyskland, det er fort gjort da det står E50 begge veier, når du kommer til Praha. Pilzn er mot Tyskland, Brno er videre sydover. En liten utfordring var det dog å ligge i riktig felt til rett tid, når det av og til kommer opp mot 6 filer i kjøreretningen. Les nøye på alle skiltene der inne.

   

Et sted på liten vei, etter at vi svingte av mot Wien var det to jordekorn som prøvde å krysse veien mellom meg og KM. Det ene angret og snudde, det andre rakk akkurat unna hjulene til KM. 

Så kom vi til slutt til grensa mot Østerrike og da begynte ting å se litt lysere og morsommere ut!
  



Dette er fra et stort kjøpesenter på markedsplassen mellom tsjekkisk og østerriksk grense. 

Og nå er vi altså endelig kommet til Nieder-Østerreich - og dette er et område jeg virkelig liker å være i, på ALLE måter. Mat, hus, omgivelser, vennlighet - ALT! 
At jeg brått fikk butikk i mitt navn som attpåtil solgte flotte klær var jo også morsomt  :)


Vi bor nå på et vertshus i Hollabrunn, som heter Riepl (skal scanne inn visittkort fra dette også, siden).  Sjefen her er vennligheten selv og har låst syklene inn i bakgården, rett utenfor kjøkkenet. 



I tilfelle vi ikke skjønte menyen på tysk, så kom sjefen til og med for å oversette den til engelsk, til tross for at jeg hadde stotret meg frem på "liksom-tysk" hele tiden. Mon tro om han tvilte på mine kunnskaper... hehe

Totalt kjørt i dag: 370 km (Knut Morten har kjørt 366 - speedometrene våre viser aldri helt likt når dagen er slutt, jeg har ALLTID kjørt noen få kilometer lenger enn han. Større svinger??  - haha)

I morgen planlegger vi vei uten motorvei til Balaton og beregner ankomst Balatonalmadi, akkurat i tide til middag på Portio, helt etter planen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar