fredag 6. august 2010

Oppsummering av ferieturen Larvik - Balatonálmadi 2010



Det har vært en lang ferie med mange inntrykk og etter å ha vært hjemme et par dager så begynner jeg å føle at jeg kan se tilbake med litt større vidvinkel enn da vi akkurat kjørte inn hjemme igjen, sent tirsdag kveld. 

Først og fremst antall kilometer:  Eva; 4859.   Knut Morten; 4691.  Ikke spør hvilken sykkel som er riktig, for det vet vi ikke helt sikkert.  Men Eva får bestandig flere kilometer, til tross for at vi kjører samme avstand. En vakker dag må vi få målt hvilken som er nærmest sannheten. 

Vi har dessverre ikke ført journal for hverken antall liter drivstoff eller drivstoff-forbruk. 
Turen ned tok oss 6 dager = 1997 km.  
Vi var 5 dager i Balaton og der kjørte vi ikke en meter med motorsykkel. 
Turen hjem tok oss 8 dager, men var endel kilometer lenger: 2862. 

Det å "bare" ha en grov plan på hvor en skal kjøre, uten ferdig bookede overnattinger, gir både en frihet og enkelte "problemer". En slipper å "måtte rekke" ett sted, men bruker noe tid på å finne ett sted som er åpent, passe pris og har grei parkering og adkomst. (For de som ikke kjører sykkel selv: Bratte innkjøringer med grus er ikke så morsomt). Det er en fordel å begynne å se etter overnatting litt tidlig på ettermiddagen. Det kan bli litt hektisk når mørket begynner å komme eller været ikke er det beste og alt er fullt. Erfaringen er at det er lettest å finne greie steder litt i utkanten av byene. Husk at enkelte steder faktisk har ferie stengt.

Det å ta med endel klær som kan kastes på turen, viste seg å være helt greit. Det er nok av muligheter til å etterfylle med rimelige klær på turen. Mengden med klær i starten kunne ha vært noe mindre, men det at vi skulle i bryllup gjorde at det ble litt mere enn strengt tatt nødvendig.

Stor fart er ikke noe krav for ikke å bli påkjørt, men bruk speilene hyppig og vær forberedt på å bli forbikjørt på de mest utrolige steder. Vær forsiktig ved utkjøringer og se BEGGE veier, det kan komme biler i forbikjøring fra andre siden også, og få farten fort opp for å unngå noen som kommer brått bakfra. Vi kan kanskje tilføye at man bør prøve å holde farta helt til man har kommet inn på avkjøringsfeltet for ikke å få noen helt opp i skjermen når man skal av veien også. Ikke at det er noe annerledes enn her hjemme, men følgene kan bli enda mer katastrofale. Husk også at natta kommer veldig fort på sydligere breddegrader, så det kan bli brått mørkt og det er lite, eller ingen gatelys.

Hele denne turen på bortimot 5000 kilometer har vært gjort i cruisingfart, max fart har vært 120 (og det var på Autobahn siste dagen i Tyskland). 

Favoritt nr.1 er Østerrike (ikke alpene, men "flatmark").  Her er det virkelig nydelig på alle måter. Hus, byer, pynting, renhold, asfalt (ikke minst) og bra veimerking.  I motsetning kan kanskje nevnes Tsjekkia, hvor både standard, veidekke og service opplevdes mindre bra. Det skal vel innrømmes at Ungarn også har sine mangler i så måte. Språkproblemer gjør ikke saken bedre i noen av disse to landene. Det er en fordel å kunne noen strofer med tysk, uansett land nedover denne ruta. Engelsk er ikke fremtredende språk noe sted. 

Skal man kjøre flere sykler i følge så er det en fordel å ha kommunikasjon og/eller klare avtaler på hvordan en skal håndtere det hvis man kommer fra hverandre. Vi er veldig glad for kommunikasjonen vi har oss imellom. Spesielt når en ser etter overnatting, tanking, tissepauser, fotostopp og annet som kommer brått på, uten at det er gjort avtale på forhånd.

GPS viste seg helt uvurderlig. Det eneste er at man skal være forberedt på nokså mye "sightseing" når man ber GPS'en finne ruter utenom motorveier; de kan by på store omveier (som f.eks. innom Lübeck som alldeles ikke var meningen, men som medførte at vi traff venner midt i byen). I starten hadde vi to GPS'er og det var ikke så veldig lurt, da vi stadig ble uenige om veivalget. (Heldigvis sluttet KM sin GPS å fungere nokså snart, så problemet ble løst). Kart er fint for å finne Retningen, men GPS er flott for å finne veien dit, ikke alle kryss har de skiltene en forventer å se. Særlig i Tyskland stod ikke veinummeret, men derimot en eller annen ukjent by underveis langs ruta. Det at vi hadde skrevet ut kart fra Auto Route med omtrentlig rute på forhånd var veldig nyttig. 
Beregn god tid i forhold til estimert ankomst: Alt tar lenger tid!! Legg på minst en halv gang siden GPS'en ikke tar høyde for tissepauser, tanking, drikkepauser osv.

Husk vann!  Spesielt på varme dager går det store mengder vann og vi kjøpte 1,5 liters flasker i butikkene som vi fylte på "tuteflasker" og stopp ofte for å drikke. På de varmeste dagene stoppet vi faktisk så ofte som hver halvtime. 

Oppsummerte skader og problemer: 
1. Evas Virago hadde startproblemer på kaia i Oslo, ombord i båten, men det ordnet seg etter å ha skiftet et par sikringer for sikkerhets skyld og ta batteriet ut og inn igjen. 
2. Et kamera sluttet å virke. 
3. Eva knakk et skall av en tann siste dagen. 
4. Mistet ferja fra Kiel pga. trafikkaos i Hamburg. 

Med andre ord:  En særdeles vellykket ferie hvor det ikke oppstod noen KRITISKE elementer av noe slag! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar